یکی از اتفاقات آزار دهنده روزانه دریافت پیامک‌های تبلیغاتی است، این پیام‌ها از سرشماره‌ها و با موضوعات مختلف برای کاربران ارسال می‌شود تا جایی که ممکن است پیام‌های اساسی و مورد نیاز در بین این حجم از تبلیغات گم شود.

پژمان قره داغی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره نحوه غیرفعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی گفت: ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از طریق سیم کارت‌های شخصی و یا سرشماره‌های تخصیص داده شده برای این امر انجام می‌شود. صاحبان کسب وکار اعم از اشخاص یا شرکت‌ها مجاز به ارسال پیامک تبلیغاتی از طریق شماره‌های شخصی خود به مشترکین نمی‌باشند.

وی در همین رابطه تصریح کرد: به استناد مصوبه شماره ۲۱ شورای عالی فضای مجازی ارسال پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی از طریق شماره تلفن‌های شخصی ممنوع است.

بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارسال پیامک بدون اخذ تاییدیه از مخاطبین تخلف محسوب شده و با متخلفین به شدت برخورد می‌شود.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری گفت: دسته دوم پیامک‌های تبلیغاتی هستند که با پیش شماره‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰، ۵۰۰۰ و… ارسال می‌شوند. برخی از شرکت‌ها و صاحبان مشاغل برای اطلاع‌رسانی کالا، خدمات و تخفیفات مرتبط با محصولات خود به مشتریان با استفاده از این سرشماره‌ها اقدام می‌کنند. برخی از صاحبان مشاغل و کسب و کار‌ها بدون کسب اجازه از مشترکین پیامک‌های تبلیغاتی برای آن‌ها ارسال می‌کنند که این امر موجب ایجاد نارضایتی مردم شده و بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارسال پیامک بدون اخذ تاییدیه از مخاطبین تخلف محسوب شده و با متخلفین به شدت برخورد می‌شود.

قره داغی ادامه داد: در این راستا تعدادی از شهروندان حسب درخواست بنگاه یا کسب‌وکار مربوطه شماره تلفن همراه خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند که این امر موجب قرار گرفتن شماره آن‌ها در لیست باشگاه مشتریان مربوطه شده و پیامد آن دریافت پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم و نارضایتی مردم است، بنابراین از مردم درخواست می‌شود در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی شماره خودشان را در اختیار این مجموعه‌ها قرار ندهند.

قره داغی: دریافت پیامک‌های تبلیغاتی برای مشترکین هیچ گونه هزینه‌ای ندارد.

راه‌کار‌های مسدودسازی پیامک تبلیغاتی

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان رگولاتوری یکی از راه‌های لغو دریافت پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی از سرشماره‌های پیامکی را شماره‌گیری کد دستوری #۸۰۰* و مسدودسازی دریافت پیامک تبلیغاتی عنوان کرد و گفت: علاوه برای این مشترکین می‌توانند با مراجعه به پنل کاربری اپراتور خود از قبیل همراه من، ایرانسل من و رایتل من یا طی تماس با مرکز پشتیبانی اپراتور مربوطه دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را مسدود کنند.

وی افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت سهولت و مدیریت مناسب باشگاه مشتریان توسط خود مشترک قابلیت لغو و یا عضویت در باشگاه مشتریان یک کسب‌وکار خاص را با ارسال کد ۱۱ برای لغو و کد ۱۲ برای عضویت به سرشماره همان کسب و کار فراهم کرده است.

۱۹۵ در کنار مشترکان شاکی

قره‌داغی گفت: نظارت بر ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مطابق قوانین و مقررات یکی از اولویت‌های مهم این سازمان بوده و از مشترکین درخواست می‌شود در صورت دریافت پیامک‌های تبلیغاتی ضمن تماس با مراکز پشتیبانی اپراتور خود و اعلام تخلف در صورت تکرار نسبت به ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ اقدام کنند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به محض شناسایی تخلف یا دریافت شکایت پس از بررسی‌های لازم در صورت احراز تخلف، اقدام به مسدودسازی امکان ارسال پیامک سیم‌کارت شخص متخلف می‌کند.

منبع: فارس

+